Fem vanlige feil ved migrering fra Windows Server 2003

Nedenfor har vi samlet fem av de vanligste feilene som begås ved migrering fra ett serveroperativsystem til et annet.

1.      For dårlig planlegging

Det aller viktigste før man går i gang med en så kritisk prosess som migrering til et nytt operativsystem er planleggingen. Likevel er det mange som ikke forbereder seg og forstår sitt eksisterende miljø før de går i gang med en migreringsprosess. Dette handler om å analysere tilstanden før migreringen starter, og å bestemme hva som skal flyttes over – så vel som hva som ikke får bli med.

Det er også noen som unnlater å identifisere applikasjoner som er avhengige av Active Directory før overgangsprosjektet starter opp. Det kan naturlig nok få uheldige konsekvenser, både for enkeltbrukere og for virksomheten som helhet.

2.      Undervurdering av effekt på brukere og organisasjon

Uavhengig av om du velger å restrukturere hele Active Directory-miljøet ditt ved å flytte alle ressurser inn i et nytt miljø ved hjelp av et AD-migreringsverktøy, eller om du legger til Windows Server 2012-domenekontrollere i ditt gamle Active Directory-miljø, er det viktig å være klar over hvordan brukerne kan bli påvirket.

Migrering, konsolidering og restrukturering av filserverdata bør ikke føre til nedetid for brukerne, og selv om selve prosjektet for det meste bør gjennomføres i arbeidstiden, kommer du langt ved å ha en helhetlig strategi for å drifte gamle og nye ressurser samtidig.

3.      Inkonsekvent eller fraværende sameksistens-strategi

Hvis migreringen får negative konsekvenser for brukerne henger det ofte sammen med en inkonsistent, eller i verste fall fraværende, strategi for hvordan gamle og nye ressurser skal fungere sammen i migreringsperioden. For enkelte stopper det imidlertid ikke der.

Dersom sameksistens-strategien din under migreringen ikke er god nok kan du i verste fall også komme i en situasjon hvor de aller nyeste data fra brukerne for eksempel ikke blir med til det nye miljøet. Usynkroniserte mapper, tap av produktivitet, og tillatelser som må opprettes på nytt for alle brukerne er andre litt for vanlige problemer som oppstår etter en migreringsprosess er utført.

4.      Utilstrekkelig databeskyttelse

Databeskyttelse som ikke blir ivaretatt godt nok er viktig nok til å fortjene å nevnes for seg. Migreringsprosjekter innebærer nemlig mye endringer og dermed høyere risiko for kritiske feil i Active Directory og andre systemer. Det er derfor viktig å ha en god gjenopprettelsesstrategi, slik at man enkelt kan rulle tilbake dersom uhellet skulle være ute.

5.      Mangelfull optimalisering av det nye miljøet

Et siste punkt jeg vil nevne er mangelfull optimering av det nye miljøet. Når du på forhånd har gjort jobben med kartlegging av hvilke verktøy som må byttes ut, kompatibilitetstesting av programmer som skal være med videre, og undersøkelse av hvilke applikasjoner som snakker med domenekontrollerne, er det nemlig lett å glemme oppfølgingen som må til etterpå. Det handler for eksempel om å utnytte nye muligheter i Windows Server 2012 til det fulle, men også enklere ting som å fjerne det du ikke vil ha bruk for fremover.

Nye muligheter

For våre kunder har vi i Dell migrert mer enn 50 millioner Active Directory-kontoer, og flyttet mer enn 40 millioner e-postbokser til Microsoft Exchange. Vår programvare håndterer i dag mer enn 86 millioner Active Directory-kontoer, og har to ganger blitt kåret til Microsoft ISV Partner of the Year. Basert på vår erfaring har vi utviklet migreringsmetodikken Dell ZeroIMPACT for å unngå disse og andre fallgruver.

Hvis du vil vite mer, eller behøver råd eller assistanse i forbindelse med migrering for din virksomhet, kan du ta kontakt med meg på Geir.Aasen@software.dell.com for å finne ut hva vi eller våre partnere kan bistå med.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *