Nettbrett i grunnskolen

Nettbrettets plass og rolle diskuteres, men det kommer stadig flere spennende og gode brett-løsninger. At undervisningen blir stadig mer digital og teknologisk er det liten tvil om. Enheter som nettbrett har langt over kapasitetsbehov til skolen, men begrensninger har ligget i programvare og verktøy.

Rett før sommerferien gikk 15 elever og tre lærere på Alversund skule gjennom intensiv opplæring på en ny brett-løsning for klasserommet. Dette er et pilotprosjekt i regi fylkeskommunen hvor prosjektbeskrivelsen går på bruk og effekt av nettbrett for læring og samhandling i klasserommet.

Vi har ikke bare levert nettbrett til Alversund skule, men et helt konsept sammen med flere aktører som består av våre Venue 11 Pro nettbrett og opplæring i en rekke aktuelle verktøy. Målet er å gi lærerne flere ressurser og større mulighet til å fange og engasjere elevene. Samtidig har de stålkontroll på elevenes nettbrett i undervisningen.

Fra traust og umotiverende til spennende og engasjerende 

Hver elev er utstyrt med sitt egne nettbrett og lærerne styrer tilgang på apper, tilgang og åpning av dokumenter, innhold på skjerm under tavleundervisning med mer. Lærer og IKT-ansvarlig ved Alversund skule, Yngve Vetås, har delt følgende med oss:

«Før ferien fikk vi akkurat tid til to dager opplæring på lærerne og en dag på elevene i alt fra Windows 8 og Office 2013, til Onenote, Skydrive og ikke minst Class-Policy. Kunnskapsnivået varierte en del og for at vi skal få mest mulig ut av løsningen var det viktig å få på plass den grunnleggende kunnskapen».

Elevene i 4. klasse ved Alversund skule har vært heldig når det kommer til digitale hjelpemidler, og er vant til å bruke teknologi i undervisningen, men de hadde ingen erfaring med bruk av nettbrett.

«Klassen var veldig klare for å komme i gang og jeg har aldri opplevd så god respons på elevene tidligere. Bruk av touch i undervisningen var nytt, men så intuitivt at de tok det med en gang. Jeg registrerte også hvordan løsningen fanger nysgjerrighet og oppmerksomhet. De som kan ha litt vansker med å sitte stille og følge med var rolige og konsentrerte, mens de som er mer beskjedne kan delta mer aktivt gjennom løsningen. Dette var svært gledelige observasjoner».

Dette er selvfølgelig gledelig for oss også. Løsningen har et stort potensiale både læremessig og kapasitetsmessig. Den kan kjøre med så mange som 2500 – 3000 brukere og med stadig utvikling av gode og skreddersydde apper blir nettbrett en viktig del av undervisningen fremover. Vetås kunne også dele sine planer og framtidsutsikter med oss:

«Vi gleder oss til å bruke løsningen fremover. I samsvar med årsplanen vurderer vi hvilke fag det er hensiktsmessig å bruke nettbrett i, i forhold til undervisningsmateriale og undervisningssituasjon. Når det gjelder apper mottar vi gode tips og råd på hva som finnes fra fylkeskommunen. Løsningen har helt klart innfridd mine forventninger og det skal bli spennende å følge undervisningen fremover. Dette er fremtiden.»

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *